מהו הכנסת ספר תורה

מהו הכנסת ספר תורה

הכנסת ספר תורה הוא טקס מיוחד בו מכניסים ספר תורה חדש לבית הכנסת אשר נתרם לעילוי נשמת, לרפואה,או להצלחת התורם ובני משפחתו. טקס ההכנסה תחילתו בכתיבה חגיגית של האותיות האחרונות בביתו של תורם הספר או בבית הכנסת, והמשכו בתהלוכה המלווה בשירה וריקודים ובשמחה ברכב מפואר המקושט בתאורה ססגונית ובחופה מקושטת המפארת את כבוד התורה, את התהלוכה מלווים משפחת התורמים. אנשי הקהילה. רבנים ואישי ציבור. מביתו של התורם אל בית הכנסת.

איך מתבצע תחילת הטקס 

מתכנסים כולם בביתו של התורם או בבית הכנסת ומתחילים בטקס כתיבת האותיות האחרונות ,נהוג לכבד את בני המשפחה.חברים.ונכבדי ציבור,  כל אחד מהם כותב אות בספר התורה,  נהוג להשאיר את האותיות האחרונות "לעיני כל ישראל" שהם חסרים בדיו וביחד עם הסופר מיד לאחר שאמר "לשם קדושת ספר תורה " מחזיק בידו של הסופר ומשלים את האות בדיו וכן על זה הדרך עד להשלמת ספר התורה כולו לאחר מכן מחכים שהדיו יתייבש ובזמן ההמתנה יש הנוהגים לבצע תפירת היריעות האחרונות ולהתפלל תפילת מנחה ובסיומה מכניסים את ספר התורה לנרתיקו ,לפי מנהג הספרדים ועדות המזרח ספר התורה נכנס לתוך בית מעץ המעוטר בגילופי עץ וכסף ולראשו רימונים וכתר תורה ולפי מנהג האשכנזים נרתיק בד מעוטר ומפואר המולבש על יריעות ספר התורה ומעליו כתר תורה , לאחר שסיימנו להכניס את ספר התורה לנרתיקו יוצאים עם ספר התורה לרחובה של עיר בשירים וריקודים והמון חוגג לכיוון רכב התהלוכה.

התהלוכה והריקודים

יציאה עם ספר התורה לרחובה של עיר בשירה וקול זימרה  לעבר רכב התהלוכה , ומכניסים את ספר התורה אל מתחת לחופה המפוארת. וכולם פוצחים בריקוד ובמעגלים מסביב לספר התורה

נהוג לכבד אנשים חשובים מתוך הקהל – וכמובן את תורם הספר – בהחזקת ספר התורה ובריקוד עמו.ביחד עם התזמורת והשירה הבוקעים מרכב התהלוכה

המנהג שהילדים מחזיקים לפידים בוערים בידיהם ופרוסים ע"י חבלים כשהם מתהלכים לפני ספר התורה. מנהג זה מקורו במעמד קבלת התורה בהרסיני, המתואר בפסוק  "וכלהעםרואיםאתהקולותואתהלפידים" . בחלק מהקהילות נוהגים ללבוש בגדישבת לכבוד שמחת הכנסת ספר התורה.

וכן לקראת סיום התהלוכה ובקרבתנו לבית הכנסת נהוג להוציא את ספרי התורה הוותיקים ולרקוד עימם ביחד עם הספר תורה החדש בשירת "שאושעריםראשיכםוהנשאופתחיעולםויבואמלךהכבוד".

הכנסת ספר התורה החדש בפעם הראשונה לבית הכנסת

לאחר התהלוכה,  בהכנס ספר התורה אל בית הכנסת, רוקדים עמו עוד שעה ארוכה בבית הכנסת עצמו, ולאחר מכן מכניסים אותו לארוןהקודש.

מנהג האשכנזים לאחר הכנסת הספר לארון הקודש, נהוג להוציאו תוך אמירת פסוקי "אתההראיתלדעת" (כמו בשמחתתורה) ולקרוא בו בלא ברכה בפרשתוזאתהברכה מ"מעונה אלקי קדם" עד סוף הפרשה. לאחר מכן מכניסים אותו חזרה לארון הקודש. תורם ספר התורה מברך ברכת שהחיינו בפעם הראשונה שהוא קורא בו ומיד לאחר מכן מתפללים תפילת ערבית חגיגית. שלאחריה מסיימים בסעודת מצווה

סעודת המצווה

לאחר גמר הכנסת ספר התורה, נערכת סעודת שמחה לרגל הכנסת ספר התורה להיכל. סעודה זו נחשבת כסעודתמצווה. לעתים משלבים את הסעודה יחד עם מעמד חנוכתהבית לבית הכנסת, או יחד עם סעודת הילולא לזכרו של נפטר, שלזכרו מוכנס ספר התורה לבית הכנסת.

בסעודת המצווה מקובל שרב בית הכנסת או תלמיד חכם אחר דורש לכבוד התורה. ולאחר מכן ברכת המזון. ובא לציון גואל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *